8 oktober 2015

UPDATE: per 1 september 2016 is het ASKV niet meer betrokken bij de dagelijkse uitvoer van het vreemdelingenloket. Klik hier voor meer informatie.

Sinds 1 juli 2015 is er één centrale plek in de stad waar alle ongedocumenteerden terecht kunnen met hun (hulp)vraag: het Vreemdelingenloket. Dit Loket organiseert een dagelijks spreekuur tussen 10:00 en 12:00, waar bezoekers terecht kunnen met allerhande verzoeken omtrent opvang, juridische of maatschappelijke begeleiding, medische kwesties, etc.

Het Vreemdelingenloket is opgezet in opdracht van de Gemeente Amsterdam, maar wordt onafhankelijk en neutraal uitgevoerd door twee hulporganisaties: het ASKV / Steunpunt Vluchtelingen, en VluchtelingenWerk (Amstel tot Zaan).

Het Loket te Amsterdam ondersteunt cliënten door hen te informeren over hun rechten, te adviseren over het verwezenlijken van toekomstperspectief, en door te verwijzen naar bestaande hulpverlening in de stad. Ook registreert het Loket verzoeken om maatschappelijke ondersteuning, monitoren de medewerkers lopende hulptrajecten, en signaleert men trends en problemen.

Het Loket is een samenwerkingsverband tussen gemeente, GGZ  instellingen en maatschappelijke organisaties om de hulpverlening aan ongedocumenteerden te verbeteren. Voor de doelgroep zelf is het duidelijk om één plek in Amsterdam te hebben voor hulp en doorverwijzing. Te lang hebben te veel vluchtelingen zonder reëel toekomstperspectief aan de marges van de Amsterdamse samenleving gestaan. Waar mogelijk probeert het Loket dit perspectief alsnog te verwezenlijken.

  • Iedere werkdag van 10:00 tot 12:00 organiseert het Vreemdelingenloket een inloopspreekuur aan de Houtmankade 334-II.
  • Het Loket is te bereiken via T: 020 7372472 en E: info@vreemdelingenloketamsterdam.nl.
  • Het ‘uitvoeringsplan’ van de Gemeente Amsterdam voor het Loket is hier te vinden.

Geplaatst in:

Nieuws